Tak się jeździ w Rosji - czyli jakimi markami szczyci się największy kraj świata
Witajcie,
Zgodnie z prośbą, dzisiaj opowiem wam troszkę o markach, których rodzimym krajem jest właśnie Rosja. Choć rosyjska motoryzacja nie jest oszałamiająco rozwinięta, a na dodatek może się nie jednemu kojarzyć ona głównie z "słowiańskimi" Ładami, czy różnymi typowo radzieckimi ciężarówkami, takimi jak UAZ, działający od 1941 roku i zajmujący się pojazdami terenowymi i dostawczymi; KamAZ, z datą założenia 1969 rok, produkujący właśnie samochody ciężarowe; czy ZiŁ z działalnością od 1916, producentem pojazdów ciężarowych i autobusów, ale także luksusowych i opancerzonych; to można wśród nich znaleźć także takie, których mogliśmy się nawet nie spodziewać, a na myśli mam takie marki jak Aviar Motors, dwuletniego, moskiewskiego producenta sportowych samochodów elektrycznych; Aurus, również dwuletni producent luksusowych samochodów osobowych; a także Marussia Motors, specjalizująca się w samochodach sportowych, która działała od 2007 do 2014 roku.
Łady raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Marka ta swoje pierwsze kroki zaczęła stawiać w 1966 roku, kiedy to podpisana została licencja Fiata 124, na której podstawie cztery lata później ruszyła produkcja samochodu, którego pełna nazwa brzmiała WAZ 2101 Żyguli (Łada 2101). Wraz z rozwojem konstrukcji tego pojazdu, powstawały kolejne modele.
Sama nazwa marki Łada jest nazwą przeznaczoną na rynek zewnętrzny, natomiast rodzimie jest to właśnie WAZ. Jednymi z bardziej znanych modeli (a przynajmniej tak myślę) jest Łada Niva z 1977 roku - jest to mały samochód terenowy z bardzo charakterystyczną sylwetką. Sam mogę przyznać, że nie raz widziałem już ten pojazd w Polsce. Mogę nawet stwierdzić, że są osoby, którym ten konkretnie samochód kojarzy się z typowo rosyjskimi osobistymi środkami transportu. Kolejnym z modeli Łady, cieszących się (tak myślę) popularnością jest Łada 2105, która do złudzenia przypomina Fiata 125p, zresztą tak samo jak WAZ 2101 Fiata 124. Najnowszym modelem Łady jest Niva Travel.
UAZ (skrót Uljanowskij Awtomobilnyj Zawod) to, tak jak już wspomniałem wyżej, producent pojazdów dostawczych, którymi może nie wiedziesz wszędzie, ale na pewno nie jeden trudny teren przejadą. Zresztą, tak jak Łady, nie musze go przedstawiać aż tak szczegółowo, bo większość osób zainteresowanych motoryzacją na szerokich horyzontach będą z tą marką obeznane. Swoją główną siedzibę, producent ten posiada w mieście Uljanowsk, co zresztą zawarte jest w nazwie.
UAZ powstał podczas II wojny światowej, w 1941 roku, kiedy to podczas ucieczki z Moskwy przed wojskami niemieckimi postanowiono ewakuować zakłady produkcyjne, z pośród których jednym z nich była fabryka ciężarówek z szyldu ZiS. Wszystkie pojazdy mieszczące się w fabryce przetransportowano do oddalonego o prawie 900km Uljanowska, gdzie rok później rozpoczęto produkcję przeznaczoną dla wojska.
Jako pierwszym pojazdem UAZ, po wojnie, była uniwersalna półtoratonowa ciężarówka, która swoje przeznaczenie miała w odbudowie powojennej Rosji. W 1954 roku marka zajęła się także produkcją samochodów terenowych GAZ-69 pod oznaczeniem UAZ-69, a cztery lata później - lekkimi, terenowymi pojazdami dostawczymi i lekkich ciężarówek.
KamAZ (skrót Kamskij Awtomobilnyj Zawod) to bardzo popularna rosyjska marka pojazdów ciężarowych. Swoją siedzibę mieści ona w miejscowości Nabierieżnyje Czełny. Powstała ona w 1969 roku, jednak pierwszy pojazd tej marki wyjechał z linii produkcyjnej dopiero w 15 lutego 1976 roku. Tego samego roku, pod sam koniec, bo 29 grudnia KamAZ oficjalnie otworzył swoje zakłady produkcyjne.
W roku 1990 roku rząd postanowił utworzenie spółki KAMAZ Incorporated, która była pierwszą taką spółką na terenie ZSRR.
ZiŁ (skrót Zakład imienia Lichaczowa) to tak jak już wspominałem, producent, który może szczycić się jednocześnie pojazdami ciężarowymi, autobusami jak i luksusowymi limuzynami.
Powstała w 1916 roku marka, nosiła najpierw nazwę Awtomobilnoje Moskowskoje Obczestwo (AMO), a 17 lat później przemianowana została na ZiS (skrót Zawod Imieni Stalina), ale ta nazwa także nie była trwała i ostatecznie, do dzisiaj dawne AMO/ZiS nosi nazwę ZiŁ. Co warto powiedzieć, to dawniej marka ta szczyciła się byciem jednym z największych producentów właśnie samochodów ciężarowych, ale także sprzętu wojskowego w Związku Radzieckim.
Wszystkie marki, które omówiłem wcześniej, to producenci, których mogliście się spodziewać we wpisie o rosyjskiej motoryzacji. Teraz pokrótce omówię dodatkowe trzy, na które raczej nikomu nie wpadło do głowy, że pojawią się w tym wpisie.
Aviar Motors - to producent sportowych samochodów elektrycznych, który powstał w 2018 roku, a więc nie dawno. Założyciel marki, Aleksiej Racziew chciał kontynuować rozwój rodzimej produkcji pojazdów z gatunku elektrycznych, a jego celem jest stworzenie pojazdu, który będzie nowoczesną interpretacją kultowego Forda Mustanga z 1967, jednocześnie wsadzając do niego technologie niczym z Tesli. Samochód ten aktualnie nosi nazwę Aviar R67
Aurus - także trzyletnia, powstał z powołania Władimira Putina jako marka produkująca samochody luksusowe przeznaczone głównie dla rządu. W dalszej historii przeznaczenie poszerzyło się o zamożnych klientów z Rosji, ale także innych państw. W roku 2019 marka miała zostać zarejestrowana do państw europejskich, jednak spotkała się z wieloma zażaleniami innych koncernów o zbyt podobną nazwę (Toyota Auris, Lamborghini Urus, Michelin (opony Taurus))
Marussia Motors - to już zlikwidowana marka samochodów sportowych, która działała od 2007 do 2014 roku. Była ona także zaangażowana w wyścigi Formuły 1. Założona została przez Nikołaja Fomienko, Jefima Ostrowskiego i Andrieja Czegłakowa. W swojej gamie modeli, Marussia miała samochody sportowe o oznaczeniach B1 i B2 z silnikami umieszczonymi centralnie oraz jednego SUV'a o oznaczeniu F2
Dziękuję za przeczytanie tego krótkiego wpisu i mam nadzieję, że zaciekawił was. W razie uwag, lub pomysłów na kolejne wpisy zapraszam do sekcji komentarzy, bo to właśnie wy tworzycie pomysł, a ja go tylko realizuje. Miłego dnia!
Wszelkie zdjęcia zawarte we wpisie nie są mojej własności i zostały zaczerpnięte z internetu.
Do tworzenia wpisów korzystam z wielu źródeł internetowych i staram się, aby informacje zawarte były jak najbardziej rzetelne, jednak w razie nie ścisłości, proszę o zawiadomienie mnie.
-
2
6 komentarzy
Rekomendowane komentarze