Metro Exodus

zolnierzyk

473 wyświetleń

Hej!

Jak widać, mój blog (w końcu! ;v) wraca do życia. Dzisiaj zajmiemy się przez wielu wyczekiwaną grą, jaką jest Metro Exodus. Miłego czytania! ;) 

 

Metro Exodus

Metro Exodus jest to gra z gatunku FPS (First-Person Shooter), osadzona w postapokaliptycznym świecie utworzonym przez rosyjskiego pisarza Dmitrija Głuchowskiego, gdzie większość ludzkości została unicestwiona w wyniku wojny nuklearnej, a Ziemia stała się radioaktywnym pustkowiem. Tytuł został opracowany przez ukraińskie studio 4A Games, które jest także autorem poprzednich tytułów: Metro 2033 i Metro Last Light. Trzecia odsłona cyklu ukazała się 15 lutego 2019 roku na PC, konsole PS4 i Xbox One. W pracach nad scenariuszem udział brał sam autor "Metra"!

Fabuła

Jak pisałem wcześniej, akcja gry rozgrywa się w postapokaliptycznym świecie, a konkretniej w Rosji. Wcielamy się w rolę Artema (znanego z "Metra 2033" i "Metra 2035" Głuchowskiego), który wyrusza z Moskwy po walce z żołnierzami Hanzy (jedno z "państw" występujących w moskiewskim metrze) na pokładzie przerobionej lokomotywy parowej wraz ze swoimi towarzyszami broni oraz żoną- Anną. Akurat tutaj początek gry jest sprzeczny z zakończeniem "Metra 2035" (gra jest kontynuacją książki), w którym to Artem wyrusza z Anią samochodem. 

Kampania fabularna opowiada obecnie historię trwającą 12 miesięcy, w czasie której bohaterowie podróżują na wschód, w poszukiwaniu nowego domu, przemierzając wyniszczony przez wojnę kraj.

W Metro Exodus zastosowano świetny zabieg, w którym to połączono  fabułę z elementami otwartego świata ("sandboxa"), dzięki czemu nie musimy cały czas podążać za wyznaczoną ścieżką, lecz możemy zająć się eksploracją ciekawego i intrygującego świata gry.

Jak dotąd nie miałem przyjemności zagrania w tą grę (może kiedyś się to zmieni), ale myślę, że fabuła pozwoli większości wciągnąć się w grę na długi czas.

Mechanika gry

Metro Exodus różni się od poprzednich części tym, że zamiast ciasnych tuneli metra większość czasu spędzamy na powierzchni (oczywiście nie brakuje tutaj typowych dla "Metra" podziemi), co ja osobiście oceniam na duży plus. 

Kolejnym ruchem typowym dla poprzednich odsłon Metra (2033 i Last Light) było wprowadzenie systemu, w którym poprzez nasze decyzje możemy do pewnego stopnia wpływać na fabułę, a samo zakończenie gry (dobre lub złe) także zależy od naszych decyzji. W Metro Exodus nasze działania wpływają m.in na to, kto przeżyje naszą podróż Aurorą (nazwa pociągu).

Gra posiada bardzo rozbudowany system modyfikacji broni. Poprzez eksplorację map możemy znajdować różne rodzaje broni, akcesoria do niej (magazynki, lufy, celowniki etc.), a także materiały, za pomocą których możemy tworzyć amunicję, apteczki lub naprawiać maskę p-gaz.

Tak samo jak w poprzednich odsłonach cyklu amunicja jest na wagę złota, więc trzeba liczyć się z każdym wystrzałem- nie ma tutaj miejsca na marnowanie ani jednego pocisku (nie chcielibyście się chyba znaleźć w sytuacji, w której stajecie do walki 1 na 1 z mutantem, a nie macie kul w magazynku, nieprawdaż?)

Grafika

Metro Exodus posiada wyśmienitą grafikę, która nie dość, że świetnie się prezentuje, to jeszcze zachwyca detalami. W grze mamy możliwość skorzystania z technologii ray traycingu oferowanej przez karty graficzne Nvidii z serii RTX- po skorzystaniu z tej technologii (i spadku fps-ów ;/) oprawa graficzna staje się jeszcze piękniejsza.

Metro opuszcza Steam

Na około tydzień przed premierą wydawca (Deep Silver) postanowił zmienić platformę cyfrowej dystrybucji gry ze Steama na rzecz Epic Games Store. Decyzja ta spotkała się z dużym niezadowoleniem społeczności, która nawoływała nawet do bojkotu tytułu(!) (nie za bardzo chyba wiedząc, że tym samym bardziej szkodzą deweloperowi, niż wydawcy i Epic Store). Na szczęście sprawa już przycichła (chociaż wciąż zdarzają się osoby, które hejtują Metro Exodus i Epic Store, tylko dlatego, że nie jest dostępne na Steam). Rozumiem, tydzień przed premierą zostaje zmieniona platforma, gdzie spora część ludzi zamówiła już pre-ordery, ale bez przesady- czy w dzisiejszych czasach pobranie JEDNEJ dodatkowej platformy to aż taki problem? Jak uważają niektórzy, że "Nie na Steam- nie ma gry" to niech nie nazywają się fanami serii,a tym bardziej graczami. Gra powróci na Steam za rok, a osoby, które złożyły pre-ordery na Steamie otrzymają grę na platformie od Valve. Co ciekawe, w wydaniach pudełkowych zamiast płyty znajduje się kod do zainstalowania gry za pomocą Epic Games Store(!).

Wymagania sprzętowe

Przedstawiam aktualne na dzień dzisiejszy (23.02) wymagania minimalne i zalecane dla Metro Exodus:

Wymagania minimalne:

System operacyjny: Windows 7/8/10

Procesor: Intel Core i5-4440 lub odpowiednik z obozu AMD

Pamięć RAM: 8 GB

Karta graficzna: GTX 670/ GTX 1050 albo AMD  Radeon  HD 7870 (lub inna z 2GB VRAM)

DirectX: 11/12

Inne: Do obsługi funkcji RTX'ów wymagany jest Windows 10   i DirectX 12

Wymagania zalecane:

System operacyjny: Windows 10

Procesor: Intel Core i7-4770K lub odpowiednik AMD

Pamięć RAM: 8GB

Karta graficzna: GTX 1070 / RTX 2060 albo AMD Radeon Vega 56 (lub inna karta z 8GB VRAM)

DirectX: 11/12

Inne: Do obsługi funkcji RTX'ów wymagany jest Windows 10   i DirectX 12

(Źródło:  https://pclab.pl/news79785.html )

Ciekawostka

Zmianę platformy cyfrowej dystrybucji dla Metra Exodus ogłoszono na ok. tydzień przed premierą, przez co wydawcy wersji pudełkowych gry zostali zmuszeni do szybkiej korekty okładek (nazwa platformy, instrukcje instalacji itp.), przez co niektóre pudełka w Polsce (wydawca Techland) posiadają nalepkę z kodem Epic Games Store, pod którą znajduje się oryginalny nadruk z kodem Steam!

Klęska denuvo

Zaledwie pięć dni po premierze zabezpieczenia DRM poniosły porażkę, przez co gra wylądowała jako crack na wielu pirackich platformach.

Informacje dodatkowe

Tryb gry: singleplayer

Cena (Epic Games Store, edycja zwykła): 209 zł

Cena (EGS, Aurora Edition): 304,99 zł

Cena (Pudełko, edycja zwykła): ok.185-200 zł (zależnie od sklepu)

Cena (Pudełko, Aurora Edition): ok. 369 zł (różnie, cena zależy od sklepu)

Podsumowanie i ocena

Podsumowując wszystko, według mnie gra jest warta polecenia m.in ze względu na swoją fabułę, grafikę i świetny gameplay. Ucieszy wszystkich fanów serii "Metro" oraz tych, którzy liczą na wspaniałą przygodę w postapokaliptycznym świecie!

Moja ocena: 8/10

 

Mam nadzieję, że wpis się podobał :D 

Pozdrawiam, zolnierzyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Super 1
  • Wrr 1
  • Lubię to 1


2 komentarze


Rekomendowane komentarze

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Maksymalnie dozwolone są tylko 75 emotikony.

×   Odnośnik został osadzony automatycznie.   Wyświetlaj jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Inne wpisy

    • Przez ModziQ w · • ● Świat ModziQ'a ● • · 8
      Hej
      W dniu wczorajszym, około godziny 18:50, katedra Notre-Dame w Paryżu stanęła w ogniu

      Zawaleniu uległa charakterystyczna iglica oraz dach

      Prawdopodobną przyczyną pożaru były prace remontowe, jest to jednak nieoficjalna informacja
      Akcja gaśnicza zakończyła się około godziny 4 nad ranem
      Na szczęście wnętrze świątyni jest w dobrym stanie, udało się ocalić charakterystyczne dwie wieże
      Poniżej kilka zdjęć


      Prezydent Andrzej Duda na swoim Twitterze zadeklarował, że Polacy zaczynają zbierać datki na odbudowę tej ikony architektury współczesnej europy
      I pomyśleć, że ta katedra tyle przeszła, rewolucję francuską i wiele, wiele innych a przez zwykłe niedopatrzenie została mocno zniszczona...


      I na koniec jedno zdjęcie z środka katedry

       
       
      Jutro pojawi się wpis "Sposoby zdobienia pisanek"
      Dziękuję za przeczytanie wpisu
    • Przez __Amoria__ w AmoriaBlog 13
      Hejka, ostatnio zafascynował mnie temat pluginów, toteż dzisiaj przygotowałam dla Was ich listę - nazwa pluginu, oraz jakie jest jego zastosowanie, zapraszam 😊
       
      Disguise - Zamienia Cię w moba jakiego chcesz/ dropnięty item, oraz wiele więcej. Komenda, której należy użyć to /disguise [mob, dropnięty item, itp]
       
      SuperVanish - Jest to Vanish, dzięki któremu nie pokazuje się innym graczom, że jesteś w grze, oni również Cię nie widzą. Nie ma efektu mikstury niewidzialności (Jak to w niektórych pluginach typu Vanish bywa) Komenda, której należy użyć to /v, lub /sv
       
      AuthMe - Plugin do logowania, czy rejestrowania się na serwer
       
      WorldEdit - Plugin służący do szybszego budowania ścian, jest wiele komend, które obejmuje ten plugin, (Nastroszona napisała większość komend do tego pluginu, oraz jak się go używa w swoim blogu, także zapraszam). Główna komenda to //wand. Możemy ten plugin spotkać na trybie Creative.
       
      NPC - Plugin do tworzenia NPC, tzn. do tworzenia "Nie żywych" postaci, moglibyśmy stworzyć np. takiego stojącego Daffita tuż przed Nami . Najbardziej powszechna i najprostsza komenda to /npc [nick] . Możemy takie npc spotkać na trybie survival na Naszej kraince ❤️.
       
      PermissionsEx - Plugin do uprawnień, tworzenia rang.
       
      Multiverse Core - Daje Nam możliwość zrobienia kilku światów na serwerze
       
      FriendMe - Plugin dający możliwość dodawania znajomych na serwerze, myślę, że fajnie by było takie coś wprowadzić na Krainkę :3
       
      PlayerWarning - Wysyła graczowi upomnienie, przed tym jak zostanie zbanowany
       
      McAdminChat - Tworzy Chat tylko i wyłącznie dla adminów, oraz rang wyższych
       
      PauseChat - Daje Nam możliwość tymczasowego wyłączenia chatu
       
      Reservations - Rezerwuje sloty dla Legend/ Herosów, itp, oraz rang wyższych
       
      EasyReport - Umożliwia zgłaszanie gracza
       
      ColoredSigns - Możemy dzięki temu pluginowi pisać kolorowo na tabliczkach
       
      AllServerFly - Plugin umożliwiający danie całemu serwerowi dostęp do komendy /fly
       
      EpicHeads - Można dzięki temu pluginowi, za pomocą komendy /head [nick], lub /skull [nick] dostać główkę danego gracza.
       
      AFK - Przy użyciu komendy /afk pokazuje komunikat na chacie, że gracza obecnie nie ma przy komputerze.
       
      PowerTool - Przy użyciu komendy /pt thorn możemy trzymając, np. patyk w ręku sprawić, że będzie strzelał piorunami, kiedy w coś, uderzymy, przykładowo w powietrze.
       
    • Przez __Amoria__ w AmoriaBlog 25
      Cześć! Dzisiaj stwierdziłam, że poruszę temat zapomnianych, tzn. trybów, które kiedyś były na kraince, ale zostały usunięte. Poniżej standardowo pojawią się screenshoty niektórych trybów, o których będzie dzisiaj mowa.
      Creative 1.7
      Kiedyś na serwerze był tryb Creative 1.7 i 1.8, nieco później pojawił się Creative 1.12, a całkiem niedawno również 3 Creative. Tryb 1.7 został jednak zlikwidowany, gdyż po wprowadzeniu Crtv 1.12, grało tam mało osób. Crtv 1.7 był drugim trybem, na którym grałam na kraince, zaraz po WaterBlocku. Ostatecznie jednak spodobał mi się FreeBuild i tam zazwyczaj możecie mnie spotkać. Pamiętam, że właśnie w 2016r. grająć na tym trybie dowiedziałam się o istnieniu forum od innych graczy. Za wielu wspomnień z tamtego trybu nie mam.
      The Lab
      Pamiętacie może tryb The Lab? Jakie tam były straszne pustki! Niestety pamięć mnie zawodzi i nie zbyt pamiętam o co chodziło w tamtym trybie. Graczy tam nie było prawie wcale, toteż tryb uzyskał miano opuszczonego i został usunięty. O ile dobrze pamiętam, ikonką "The Lab" była miksturka o różowym kolorze. ( Nie znam się za bardzo na miksturkach ). Zbytnio o tym trybie nie mogę się rozpisać, ponieważ nic ciekawego się na Nim nie działo.
      SpeedBuilders i MasterBuilders
      Na tych trybach również były pustki, ale nie aż takie jak na TheLab. Pamiętam jak sobie grałam z kuzynem w SpeedBuilders. Ikonką SB był diament, a MB - szmaragd. Chyba nawet w głębi mojej galerii jakieś screeny by się znalazły. Pamiętam, jak bardzo mi się spodobał taki malutki domek, jaki został przez kogoś wybudowany, że przez kilka kolejnych miesięcy, kiedy grałam sobie ze znajomymi budowałam coś na wzór tamtego domku, właśnie z trybu SB czerpałam inspiracje na kolejne budowle. Z kolei na trybie MasterBuilders grywałam nieco rzadziej, ponieważ nie lubię budować czegoś block w block i zawsze coś zmieniam po swojemu. Zazwyczaj odpadałam jako jedna z pierwszych osób i chyba nie zdarzyło mi się wygrać ani razu .
      Tak więc to na tyle, przepraszam, że dzisiejszy post jest nieco krótszy, natomiast nie bardzo pamiętam, co się takiego działo na tych trybach, ponieważ było to dość dawno, ale może Wy macie jakieś wspomnienia? Podzielcie się Nimi w komentarzu . Jak myślicie, czy skoro ostatnio jest taki wzrost graczy na Kraince powinni przywrócić te tryby?